Światowy Dzień Konsumenta

Powiatowy Rzecznik Konsumentów w Wągrowcu zachęca do odwiedzenia portalu prawakonsumenta.uokik.gov.pl

Dzisiaj Światowy Dzień Konsumenta. Obchodzimy go co roku w rocznicę wystąpienia prezydenta USA Johna F. Kennedy’ego. 15 marca 1962 r. ogłosił on, że wszyscy jesteśmy konsumentami i sformułował cztery podstawowe prawa każdego z nas: do informacji, wyboru, bezpieczeństwa i reprezentacji.

Z tej okazji, a także w związku ze zmianą przepisów od 01.01.2023r. Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów odświeżył portal prawakonsumenta.uokik.gov.pl , który powstał w 2014 r. Prawakonsumenta.uokik.gov.pl to praktyczny przewodnik po najważniejszych prawach konsumenta: do informacji, reklamacji czy odstąpienia od umowy zawartej na odległość lub poza lokalem przedsiębiorstwa. Oprócz wiedzy w pigułce znajdziesz tu także wzory pism, infografiki, odpowiedzi na najczęściej zadawane pytania oraz kontakty do instytucji udzielających bezpłatnych porad konsumenckich. Chcesz wiedzieć więcej, wejdź na portal https://prawakonsumenta.uokik.gov.pl/ - poznaj, korzystaj i podaj dalej!

Reklamacje na nowych zasadach
Od 1 stycznia 2023 r. zmieniły się przepisy dotyczące reklamacji. Można je składać albo z tytułu niezgodności z umową, albo na postawie gwarancji. To do konsumenta należy wybór z której ścieżki skorzysta, przy czym jedna nie ogranicza możliwości skorzystania z drugiej.
Reklamację z tytułu niezgodności z umową składasz do sprzedawcy. Możesz to zrobić np., gdy produkt okaże się wadliwy, jest niekompletny, nie spełnia potrzeb, o których informowałeś sprzedawcę, odbiega od próbki czy wzoru przedstawionego przed zakupem. Pamiętaj, aby zachować dowód zakupu – może to być np. paragon, potwierdzenie z karty, e-mail. W pierwszej kolejności możesz żądać naprawy lub wymiany. Zwrot pieniędzy (częściowy lub całkowity) będzie możliwy w kolejnym etapie dochodzenia roszczeń, np. po odmowie sprzedawcy lub kiedy nie jest on w stanie naprawić czy wymienić towaru w rozsądnym czasie. Wyjątkiem jest sytuacja, kiedy niezgodność z umową jest istotna, np. produkt nie nadaje się do używania – wtedy od razu możesz domagać się odstąpienia od umowy lub obniżenia ceny.

Reklamację najlepiej złóż jak najszybciej po zauważeniu wady. Sprzedawca ma na jej rozpatrzenie 14 dni. Jeśli w tym czasie nie udzielił odpowiedzi, przyjmuje się, że uznał twoje żądania. Pamiętaj, że nie ponosisz żadnych kosztów związanych z reklamacją towaru niezgodnego z umową, w tym kosztów dostarczenia produktu do naprawy.

Sprzedawca odpowiada za wady przez dwa lata od wydania towaru. Przy czym przez cały ten okres jest domniemanie, że niezgodność z umową istniała już w chwili zakupu. Natomiast termin przedawnienia roszczeń reklamacyjnych wynosi obecnie sześć lat.
Możesz też reklamować produkt na podstawie gwarancji, jeśli przedsiębiorca (producent, importer, dystrybutor, sprzedawca) jej udzielił. W tym przypadku obowiązują zasady opisane w gwarancji. Nie mogą być one jednak mniej korzystne dla konsumenta, niż warunki, o których przedsiębiorca zapewniał w reklamie. Jeśli w gwarancji nie jest określony jej termin, to przyjmuje się, że wynosi on 2 lata od wydania towaru.
Pamiętaj, to do ciebie należy decyzja, czy złożysz reklamację u sprzedawcy z tytułu niezgodności z umową, czy skorzystasz z gwarancji producenta. Sprawdź, co w danej sytuacji jest dla ciebie korzystniejsze. Sprzedawca nie może ci niczego narzucać.

W przypadku sporu z przedsiębiorcą, możesz skorzystać z bezpłatnej pomocy prawnej. Pomocy szukaj w biurze Powiatowego Rzecznika Konsumentów w Wągrowcu, ul. Kościuszki 15, tel. (67)26-80-516, email: rzecznikkonsumenta@wagrowiec.pl.

 

« wstecz

[obiekt mapy] Starostwo Powiatowe w Wągrowcu - lokalizacja

Dane teleadresowe

Dane kontaktowe

Starostwo Powiatowe
ul. Kościuszki 15
62-100 Wągrowiec

tel. +48 67 268 05 00
fax +48 67 262 78 88