Uczniowie ZS nr 1 "przynieśli" do starostwa szczęście :)
W poniedziałek 19 września do Starostwa Powiatowego w Wągrowcu zawitała Rada Samorządu Uczniowskiego Zespołu Szkół nr 1 wraz opiekunkami. Goście spotkali się z Wicestarostą Michałem Piechockim.
W tym tygodniu uczniowie ZS nr 1 świętują Ogólnopolski Tydzień Szczęścia w Szkole. Z tej okazji odczytali specjalne przesłanie, a także wręczyli Wicestaroście upominki - m.in. słoiczek szczęśliwych słów na każdy dzień tygodnia. Włodarz powiatu podziękował młodzieży za ten sympatyczny gest i zaprosił gości na słodki poczęstunek.
Ogólnopolski Tydzień Szczęścia w Szkole to coroczne wydarzenie, które odbywa się w całej Polsce w trzecim tygodniu września. Obchodzony jest od 2020 roku.
Pomysł wywodzi się z Międzynarodowego Tygodnia Szczęścia w Pracy, obchodzonego w tym samym czasie.
Pragniemy zwrócić uwagę na szczęście i dobrostan i ich związki z efektami kształcenia. Badania pokazują, że ludzie doświadczający szczęścia w szkole i w pracy żyją zdrowiej, dłużej, lepiej. Poczucie szczęścia sprzyja odporności, kreatywności, zaangażowaniu, budowaniu relacji, przyjaźniom. To prawdziwa profilaktyka depresji i chorób cywilizacyjnych.
Szczęście w szkole rodzi się pomiędzy ludźmi, poprzez relacje, w procesach przekazywania wiedzy, doświadczenia, wreszcie – w miejscach, które temu sprzyjają.
Szczęście to stan umysłu, emocji, ciała i ducha. Poszukiwanie szczęścia to aspiracja każdego człowieka i jest tak stara jak świat. Arystoteles powtarzał: „szczęście jest sensem życia, całkowitym celem i końcem ludzkiej egzystencji”.
Szczęście nie jest jeszcze popularne w naszej kulturze pracy i edukacji. Kojarzymy ją raczej z ciężkim obowiązkiem. Bardzo rzadko mówi się: szczęśliwi uczniowie, szczęśliwi nauczyciele, szczęśliwe szkoły. Raczej, gdy wpisze się w wyszukiwarkę Google hasło: szczęście w szkole, wyskakuje „szczęśliwy numerek” – liczba, która wskazuje, który „numer” dziś nie będzie pytany… Nie będę pytany, nie będę odczuwał stresu, zakłopotania, wstydu… Wiemy, że istnieje silny związek między szczęściem a jakością edukacji, jakością przyswajania. Nasz mózg lepiej uczy się, gdy jest szczęśliwy. Lepiej zapamiętuje, kojarzy, tworzy haki pamięciowe, utrwala.
Szczęście może być rozumiane na wiele sposobów. To pozytywne uczucia odzwierciedlające się optymizmem, pozytywnym myśleniem i postrzeganiem osobistego dobrostanu ale i głębokie poczucie sensu tego, co się robi, świadomość swoich mocnych stron charakteru, umiejętność bycia z innymi. Dobrostan może być procesem dążenia do szczęścia definiowanego jako „spełnienie”.
Chcemy świadomie budować poczucie szczęścia i dobrostanu u dorosłych i u dzieci, wśród nauczycieli, pracowników administracji, jak i rodziców. Bo szczęśliwy dorosły to szczęśliwe dziecko.
Doświadczanie przyjemności, poczucia sensu w trakcie nauki tak naprawdę ją wzmacnia i utrwala. Bo tak działa nasz mózg.
W świetle współczesnych wyzwań edukacyjnych oraz globalnych – ta wiedza staje się bezcenna.
Doświadczenia szkolne są prawdopodobnie najistotniejsze z punktu widzenia kształtowania szczęśliwego życia.
Szczęście jest też wymiarem wspólnotowym, które może być promowane przez doświadczenie uczenia się, pogłębiające więzi, przyjaźnie między członkami całej wspólnoty szkolnej.
Szkoły, które promują szczęście są kluczem do zapewnienia lepszego dobrostanu, zdrowia i osiągania rezultatów, a w konsekwencji – sukcesów w przyszłym życiu i pracy. Szkoły, które zwracają szczególną uwagę na dobrostan uczniów, mają potencjał, by stać się jeszcze lepszymi szkołami, mają lepsze wyniki, a ich uczniowie mają większe osiągnięcia w swoim życiu (Layard i Hagell, 2015).
Za ,,Happiness at School”